Sharaf hjältar

Sharaf betyder heder.
Ett av målen för killarna i Sharaf hjältar är att motverka hedersvåld och hedersmord..

Förra veckan hade två killar från Sharaf hjältar en föreläsning i skolan om just det här, visste inte att det fanns förut men tycker att det verkar super...

"Varför kan unga män med invandrarbakgrund ha större frihet i umgänget med svenska flickor än vad invandrarflickor har i förhållande till svenska pojkar?
- Det är precis där vi brukar ställa frågan, varför? Det är bara p.g.a. att hon är tjej och att han är man. Titta vad dumt detta tankesätt är. Hon är tjej får inte och han är man så får han. Detta kommer vi inte att acceptera."

Men dte finns ju hedersvåld bland svenskarna med, tänk bara hur många tusen anmälningar  med kvinnomisshandel det kommer in varje år, och ändå är det bara en liten del av vad som händer i verkligheten..



Ibland när man är ute och går, iaf när jag är det så brukar jag tänka på vad som egentligen händer innanför väggarna i husen man går förbi..
I hur många av lägenheterna i det här området bor en kvinna som är misshandlad/förtryckt?
Hur många barn som far illa?
Hur många i min omgivning, av mina vänner, bekanta har råkat ut för det här?
Vilka lever med det varje dag?
Det finns ju överallt hela tiden vart man än är.....


funderingar funderingar..... det här är en av mina funderingsdagar...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0